Terugbetalingsregeling huur apparaat of systeem

Versie 13 oktober 2025 

In een situatie waarin een apparaat of systeem niet of niet geheel functioneert als gevolg van een storing aan dat apparaat of systeem, dan komt u mogelijk in aanmerking voor een vergoeding op basis van onze ‘Terugbetalingsregeling huur apparaat of systeem’. 

Onder niet of niet geheel functioneren verstaan wij: 

Bij verwarmingstoestellen 
Als in het stookseizoen (oktober t/m maart) minder vermogen wordt geleverd dan berekend voor die woning en als gevolg daarvan de woning bij normaal gebruik niet tot 20 graden Celsius te verwarmen 1); 

Bij warm water toestellen 
Als bij normaal gebruik de temperatuur van het water in het voorraadvat niet minimaal eenmaal per dag boven de 40 graden Celsius is gekomen 1). 

Bij PV-systemen 
Als bij normaal gebruik meer dan 10% van de PV-installatie niet functioneert 

U komt alleen in aanmerking voor een vergoeding als het niet of niet geheel functioneren een gevolg is van een storing in het apparaat of systeem. 

U komt NIET in aanmerking voor een vergoeding op basis van onze terugbetalingsregeling in de volgende situaties: 

  • wanneer de storing een oorzaak heeft buiten het apparaat of systeem, zoals bijvoorbeeld schaduwwerking op de PV-panelen, een defect aan de vloerverwarming of een onderbreking in de toevoer van water 
  • wanneer de storing wordt veroorzaakt door een extreme situatie die niet aan ons kan worden toegerekend, bijvoorbeeld bij overmacht; 
  • wanneer de storing wordt veroorzaakt door een stroomstoring; 
  • wanneer de storing een gevolg is van onderhoud dat gepland is en tijdig aangekondigd is; 
  • als de storing minder dan 48 uur geduurd heeft  

Wat houdt een vergoeding onder onze terugbetalingsregeling in: 

Als er sprake is geweest van een storing keren wij een vergoeding uit. U krijgt voor de dagen waarin er sprake was van een storing het door u aan ons betaalde terug. 

Praktijkvoorbeeld: 
Stel wij hebben in een kalendermaand gedurende drie dagen warmte geleverd met een verminderd kwaliteitsniveau, dan hoeft u voor deze drie dagen niet te betalen. Het te veel betaalde krijgt u als vergoeding van ons terug. 

Procedure aanvragen vergoeding terugbetalingsregeling 

Om in aanmerking te komen voor onze terugbetalingsregeling doet u het volgende: 

  • meld via het contactformulier op onze website waarom er sprake was van een verminderde werking van het apparaat of systeem; 
  • voeg eventuele bijlagen toe waaruit dit blijkt; 
  • doe uw aanvraag binnen zes weken na het einde van de periode waarin, volgens u sprake was van een verminderde werking van het apparaat of systeem. 
  • Wij keren de vergoeding uit binnen drie maanden nadat uw klacht is toegewezen. 

Tot slot 

Wij behouden ons het recht voor om deze regeling aan te passen. 

1) zie de handleiding wat onder normaal gebruik verstaan wordt.