Veelgestelde vragen - problemen met het klimaatsysteem

Problemen met het klimaatsysteem

Wat te doen wanneer de warmtepomp een storing heeft of niet meer werkt? Wat te doen bij storingen?/ Ik heb een storing, wat moet ik doen?

Een storing komt nooit op het juiste moment. We helpen u om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Voor vragen over het Klimaatgarantsysteem kunt u voor oplevering van uw woning contact opnemen met de aannemer. Na oplevering van uw woning kunt u voor vragen over uw Klimaatgarantsysteem of uw contract met Klimaatgarant contact opnemen met Klimaatgarant. Dit kan via het contactformulier. Bij acute problemen aan uw klimaatsysteem kunt u ook telefonisch contact opnemen, via: 088-4275556 

Doorloop de volgende stappen zodat wij u beter van dienst kunnen zijn: 

  1. Controleer bij welke partij u moet zijn voor beantwoording van uw vraag of voor het inschakelen van hulp. U kunt contact opnemen met Klimaatgarant met vragen over uw contract en het Klimaatgarantsysteem ná oplevering van uw woning. Over het algemeen bestaat het Klimaatgarantsysteem uit: - de warmtepomp; - de hoofdthermostaat (woonkamer); - de bodemwarmtewisselaar (bron); - het voorraadvat voor warm water; - het zonne-energiesysteem (optioneel). Daarnaast kan het zijn dat wij de filters van uw ventilatiesysteem periodiek wisselen. Dit draagt namelijk bij aan het verbeteren van de prestaties van uw installatie. Het onderhoud aan het totale ventilatiesysteem valt niet onder de verantwoordelijkheid van Klimaatgarant. Klimaatgarant is niet verantwoordelijk voor het ventilatiesysteem in uw woning. Bij storingen adviseren wij u om contact op te nemen met uw aannemer. Voor de meeste onderdelen is duidelijk dat ze onder het Klimaatgarantsysteem vallen, maar er zijn ook onderdelen waar verwarring over kan ontstaan. De volgende onderdelen vallen buiten de kaders van het Klimaatgarantsysteem: - de ruimtethermostaten (alle thermostaten die niet in de woonkamer hangen); - de vloerverwarming (het afgiftesysteem); - het ventilatiesysteem (de wtw-unit); - de regelunit samen met de vloerverdelers van het Autotemp-systeem*; - het leidingwerk vanaf de warmtepomp de woning in; - de inlaatcombinatie. * Het Autotemp-systeem zorgt voor de temperatuurregeling per ruimte. Het systeem bestaat uit: een hoofdthermostaat, één of meerdere ruimtethermostaten, een regelunit en de vloerverdelers. Alleen de hoofdthermostaat valt onder het Klimaatgarantsysteem. Voor eventuele storingen aan deze onderdelen van uw systeem kunt u terecht bij uw verhuurder of beheerder, indien u een huurwoning heeft. Indien u een koopwoning heeft, kunt u terecht bij de installateur waar u of de VVE zelf een contract mee heeft afgesloten. 
  2. Is er sprake van een storing? Wanneer een apparaat of toestel aangesloten is op de Spider klimaatthermostaat en een storing heeft, zal het sleutelsymbool knipperend worden getoond.
    - Druk in dat geval op het sleutelknopje.
    - U kunt nu zien of er sprake is van een storing. Deze kunt u dan uitlezen.
    - Zoek de symbolen of storingscode op in de storingstabel. De storingscode bestaat uit twee delen (AX-0X), die afwisselend knipperend worden getoond. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met de servicepartij die hoort bij de betreffende servicemelding of storingscode. Het kan per melding verschillen met wie u contact moet opnemen. Raadpleeg hiervoor ook de storingstabel (zie tabel). 
  3. Is uw vloerverwarmingssysteem goed op druk? Het vloerverwarmingssysteem moet regelmatig ontlucht worden; dit is normaal. Controleer hiervoor de drukmeter van uw vloerverwarmingsinstallatie, deze moet tussen 1,5 - 2 Bar aangeven. Vul indien nodig de vloerverwarming bij tot 1,5 - 2 Bar. Dit kunt u eenvoudig zelf doen. Wilt u weten hoe? Bekijk dan onze instructievideo. De melding verdwijnt automatisch zodra de waterdruk is hersteld. Controleer bij regelmatig bijvullen altijd op waterlekkage (zoals druppels nabij aansluitingen en een vochtige plek op de vloer, koppelingen of de verdeler van de warmtepomp). 
De installatie schiet kort na oplevering al in storing en moet ontlucht worden

Dit is normaal. In de eerste weken na oplevering moet het vloerverwarmingssysteem (ook wel afgiftesysteem) regelmatig ontlucht worden. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat het vloerverwarmingssysteem goed op druk is (tussen 1,5 - 3 Bar). Vul het systeem tijdig bij. Wilt u weten hoe? Bekijk dan onze instructievideo. Link: Het vloerverwarmingssysteem (afgiftesysteem) is niet in het beheer van Klimaatgarant. Dit betekent dat u zelf of met behulp van een installateur het vloerverwarmingssysteem moet ontluchten. De ontluchting is van belang voor het goed functioneren van het gehele klimaatsysteem. Let op: Het ontluchten van de bron moet altijd door een monteur van Klimaatgarant gedaan worden.